torsdag 11 februari 2010






Kavajer i centrum

Den 11 februari visar Institutionen Textilhögskolan upp kavajer i Stockholms innerstad, närmre bestämt på galleri KG52. Det är studenterna vid programmet för Textil produktutveckling med entreprenörs- och affärsinriktning som står i färd med att presentera sitt projektjobb. Kavajen är ett resultat av fördjupningsarbetet inom kursen Textil fördjupning - innovation.

Uppgiften går ut på att studenterna ska utveckla en prototyp, en damkavaj och bygga ett affärskoncept kring den. Kavajen ska vara i trikå och utan foder, den ska vara i ett jerseymaterial och ha ett estetiskt värde, det vill säga ha en hög modegrad.
Stig Nilsson är utbildningsansvarig för programmet och har själv kommit med idén om kavajer.
– Jag har alltid tyckt att kavajer är något som tas av i onödan, vid middagar och fester. Och det är synd, eftersom kavajer är snygga. Därför ville jag att studenterna skulle fundera på en kavaj som man vill behålla på, att det blir ett plagg som är bekvämt och följsamt, något du inte vill ta av dig. Men det får inte bli en kofta, poängterar han.
Tidigare studenter har i sitt fördjupningsprojekt skapat herrkavajer, men konceptet har varit uppbyggt på samma sätt.

Nyskapat klädmärke
Studenterna Hanna Svedman och Annelie Särnefelt har skapat det fiktiva klädmärket BOLD med affärsidén att skapa långlivade kläder med möjlighet till variation och personlig prägel för djärva kvinnor.
– BOLD står för innovation, attityd, professionalism och autenticitet, berättar de.
All den kunskap de inhämtat efter genomgångna kurser mynnar nu ut i en affärsidé och en prototyp.
Till sommaren har de studerat två år.
– Det har varit väldigt kul att samla all den kunskap vi har fått under utbildningen. Nu kan vi inte bara hur kedjan fungerar i teorin utan även praktiskt; hur allt hänger ihop från design till produktion, ekonomi, marknadsföring och försäljning.

Grillad av panel
Ungefär i mitten av projektiden fick studenterna presentera sin affärsidé för ett draknäste. Med i panelen fanns bland andra Björn Schollin, fd chefsdesigner från kavajjätten Oscar Jacobsson, Göran Andersson, VD för Dana reklambyrå och Agneta Berg, känd från inköpsfunktioner på flera stora textilföretag och därutöver ett antal lärare från kursen.
– Det var nyttigt, men också jobbigt för några av oss att ta den kritiken som gavs. Under tolv minuter skulle vi försöka övertyga panelen om att vårt koncept var värt att satsa på och vi behövde ha en välgrundad tanke, berättar Hanna Svedman och Annelie Särnefelt.
Saimme esitellä blazerimme ja yrityksemme ammattitaitoisille henkilöille, esim Björn Schollin, entinen pääsuunnittelija Oscar Jacobsenilla, Göran Andersson, toimitusjohtaja, Dana mainostuomisto, ja Agneta Berg,tunnettu sisäänostaja joka on ollut töissä suurissa tekstiiliyrityksissä, ja muille koulun opettajille. Saimme 12 minuuttia aikaa ylläpuhua heidät siitä että meidän yritykseemme kannattaa satsata. Ja meillä täytyi tosiaankin olla todisteelliset ajatukset.

Work in progress
I februari kommer de flesta av studenterna på programmet Textil produktutveckling med entreprenörs- och affärsinriktning åka till Stockholm och visa sina kavajer på KG52. Stig Nilsson berättar att utställningslokalen i Stockholm är Textilhögskolans sätt att presentera vad skolan sysslar med. Projektet kallas för Work in progress.
Hanna Svedman och Annlie Särnefelt är några av de studenter som valt att visa sin kavaj, sin prototyp på KG52 i Stockholm inför press och branschmänniskor.
– Det känns väldigt spännande och kul att få ställa ut vår kavaj på KG52, säger de två studenterna samstämmigt.
Vilket också stämmer bra överens med BOLDS motto; att ha roligt i livet!
http://www.hb.se/wps/portal/nyheter/artikel?name=hb_2010-02-10_kavajer

1 kommentar:

  1. Pratade med Hanna imorse och hon sa att vi inte missade mycket genom att inte ställa ut ;)
    Kram

    SvaraRadera